après la pluie, les beau temps

img_1451.jpg

Efter regn kommer solsken.

Har återhämtat krafter. Morgongymnastik, frukost, bildöverföring från kameran till datorn. Annat pyssel. Stiger lite utanför mig själv. Ser med överseende på mina självbetraktelser. Allt måste ut. På en gång. Orden väller ut för att….? Kanske har det malt på  för mycket utan stopp och stillastående ? Ok, att jag gav mig själv ett uppdrag, men det fanns ingen tidsangivelse. Självrannsakan och därpå följande återuppbyggnad kan inte skyndas på alltför mycket. Inte likt en teaterproduktion där man vet när det blir premiär. I det här fallet är premiären uppskjuten. Och dessutom måste jag ge mig chans att vila. Ge mitt huvud rast. Men det går på full gas från morgon till kväll. Inte för att det syns utåt, men tankarna virvlar runt alltmedan kroppen går i sina banor. Därför att huvudet inte kan koppla av är det nödvändigt med ganska enahanda rutiner. För hela tiden förbereder jag mig i tanken på något. Något ovisst. Och det fortgår även på natten, tror jag. Vaknar på helspänn, fast inga större uppgifter väntar.

Men idag är det söndag. Det ligger något i det där med ”tänk på vilodagen så att du helgar den”.

Kroppen har förstått. Anspänning, avslappning. Träning är det enda sätt som hjälper och jag vet hur. Nu är det dags för hjärnan att träna avslappning. Men hur ?

Just det. Yoga. ? Meditation ? Det finns nog ett sätt för mig med. Och sen behöver jag rätt tändvätska för att allt ska fungera normalt igen och vid rätt tillfällen.

Efter regn kommer faktiskt solsken. Men vad kommer sen ?

2 kommentarer

Filed under hjärna, kropp, meditation, träning

2 responses to “après la pluie, les beau temps

  1. livsglimtar

    Vad som kommer sen…livet antar jag. Det kommer att tränga sig på vare sig du vill eller ej.
    Gå på bibban och rota runt i deras meditations/yoga böcker och låna något att få inspiration av.
    Sen kan du börja motionerna ordentligt, det ger en trötthet som är naturlig och man sover gott, depressionen lättar och livet blir bättre på ett konstigt vis. Fråga mig som har varit en soffpotatis.
    Om du inte vill köpa ett kort till någon träning kan du väl skaffa stavar och gå en sväng varje dag. Sen förlänger du turen när du har fått mer energi och ork.
    Nu ska jag äta rabarberpaj med vaniljsås till kaffet det låter väl gott? Tur att jag ska träna igen imorgon..jag går upp i vikt om jag inte rör mig.
    Här i slutet av din blogg ställer jag ett fruktfat med det allra bästa du kan tänka dig i fruktväg…och så stoppar jag in en chokladask som du kan förvandla till det du tycker bäst om ifall det inte är just choklad.
    Puss på dig…

  2. livsglimtar

    Aha du är inte på plats..alltså har du givit dig av på en stavpromenad till bibban för att låna något om meditation eller yoga eller hur? För du ligger väl inte och på divanen och käkar praliner redan nu?
    Kram från mig som snart ska ut med hunden i regnet och sen ner och träna.

Kommentera

