Les mots

 

Vad är ordet värt ? Orden som utvecklar människan, är det bara de positiva orden ? Kanske är motståndet som ligger förkapslat i ett negativt laddat ord en drivkraft för många människor. En människa utan ord är svår att tyda och förstå. Om någon talar ett annat språk kan man visserligen förstå delvis men inte förstå alla skiftingar i ordens betydelse. Att förstå vad ett ord betyder på ett annat språk behöver inte innebära att man förstår innebörden av ordet.

Igår såg jag filmen "2 dagar i Paris" och gick småskrattande hela vägen hem från biografen. Inte finns det mycket som är så komiskt som språkliga missförstånd, och kulturella skillnader blir så uppenbara när två olika språk möts. Komiken uppstår ju i den oväntade konflikt som uppstår när ord som används tolkas på två helt olika sätt, fast de som försöker kommunicera med varann inte har en aning om att de blir så missförstådda.

Det här decenniet präglas nog mer av det skrivna ordet än något annat. Trots att vi ju översköljs med bilder hela tiden så är det inte längre en unik konst att fotografera och ta "bilder som säger mer än tusen ord". Snart har varenda kotte en kamera, och alla kan uttrycka sig i bilder och lägga ut dem på nätet om så behagas. Men eftersom det blir så många bilder kan vi inte längre urskilja budskapet. Allting går ihop och blir visserligen uttryck för ett samhällsklimat, en plats eller miljö och ger uttryck för känslostämningar i just det ögonblicket som bilden tas, men tolkningen av bilden är ju omöjlig att förutse och vill man släppa tolkningen helt "fri" så får man naturligtvis låta bli att namnge bilden eller beskriva vad den föreställer, men har man en bestämd egen tolkning eller mening med bilden skriver man nog gärna en liten kommentar för att styra in betraktaren på "rätt" väg eller fylla i luckor  bildmaterialet. Och då är ordet givet som "kommunikatör".

När vi nu har fått den fantastiska (demokratiska) möjligheten att uttrycka vår mening i skrift så att en hel värld (i alla fall inom samma språkgrupp) kan ta del av den så kan det förstås tyckas onödigt att så många ord blir skrivna, och många gånger i onödan eftersom ingen hinner läsa dem. Men bara det att möjligheten finns att någon annan skulle vilja ta del av mig och mina skrivna ord gör ju att jag blir tvungen att definiera mig och min person tydligare, inte bara inför andra utan även för mig själv, och egentligen är det ett mål i sig. I alla fall har ju just den här bloggen haft den uppgiften att definiera mig.

I min andra lite mer "extroverta" blogg har mitt sätt att se på omvärlden och dess påverkan på människan i allmänhet och på mig i synnerhet, varit mitt huvudsakliga uppsåt. Men ju mer man vidgar sina vyer och skriver om allmänna företeelser, ju större blir ju risken att man blir otydlig, att språket blir lite klumpigt och att man blir missförstådd. Jag har också blivit missförstådd eller blivit motsagd i högre grad i min andra blogg, medan jag här har fått mest positiv respons. Är det för att jag skriver om allmänmänskliga företeelser som alla kan känna igen sig i ? I så fall är det ju ändå en ganska ospecificerad blogg. Ju mer människor som känner igen sig, desto mer allmän är texten och desto mindre tydlig blir just jag som har skrivit den. Och är inte det en konstig slutsats att dra, när det var just så jag började här i april ? Att försöka hitta det som är mitt "genuina jag", inte det "jag" som har åsikter åt det ena eller andra hållet, inte det "jag" med speciella fritidsintressen, utan det "jag" som finns bakom alla dessa "förtecken".

Jag har liksom gått runt detta "mig själv" under året som gått, i en vid cirkel. Har försökt ringa in mina behov och tillkortakommanden, mina känslor som jag tidigare har haft så märkvärdigt lätt att dölja, mina besvikelser och mina drömmar.  Och vid cirkelns slut, dvs tillbaka till "gå", kan jag konstatera att jag är just så ospecificerad som jag trodde. Visserligen noggrant dissikerad av mig själv, men ändå allmängiltig. Alltså, jag tror verkligen inte att jag är en dussinmänniska. Ingen som känner mig lite mer kan nog stoppa in mig i ett fack och säga att jag är en typisk "si eller så"-människa, men vem kan man å andra sidan säga så om ? Det finns ingen dussinmänniska på detta jordklot, det är just det som är så allmänmänskligt.

Och det blir ju rätt komiskt om man tänker efter. Alla går omkring i sina egentillverkade små kostymer som är för små eller stora eller omoderna eller trasiga och känner sig unika men i princip har alla samma "siden, sammet, trasa, lump" att dra omkring med. Man visar bara lite olika sidor av samma mynt och i olika faser av sitt liv.

Som orden, som alla uttrycker något, vart och ett på sitt sätt, mycket eller lite, men ändå uttrycker de olika saker. Varje ord för sig eller tillsammans med andra. Så olika om man synar dem ett och ett, men om man klumpar ihop dem i en lång text så säger alla; "så många ord!" och inget blir mer betydelsefullt än det andra.

Och kanske är det också det som är att vara människa. Att ha någorlunda koll på sig själv och sina nycker och laster och att samtidigt kunna ställa sig bredvid och se sig själv och andra i ett större sammanhang. Att både ta sig själv på allvar och att ta sig själv med en nypa salt och skratta åt alltihopa. Och att ha rätt balans mellan dessa två förhållningssätt. Att säga JA till sig själv så mycket att att man inte förlorar sin egen humor och att samtidigt säga JA till sin omvärld utan att förlora sig själv.

Och så många ord till ingen nytta. Förmodligen hade ni kunnat skriva samma sak med hälften så många ord, men nu råkade det bli jag som skrev, så nu är det bara för läsare att skriva under. I allmängiltighetens namn, amen !

😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

