Ma vie ici ?

En blogg-ett liv? Ja, jag är här fast jag står bredvid. Jag bidar min tid och jag ser mina dagar komma och gå och passera. Min stund på jorden. Var finns jag? I ett nu eller i ett ständigt processande mellan nu och då, mellan förstånd, förnuft och intellekt och en mer diffus ”inombordslig” utveckling mot (eller för) ett bättre liv. Eller finns jag här och nu bara när jag formulerar mig själv? I dagens samhälle skulle väl många ekonomer och politiker hävda att jag bara finns när jag arbetar och gör rätt för mig i samhällets tjänst. Eller för all del kanske ännu hellre i någon annans tjänst, strunt samma vilken och strunt samma vad jag gör, bara jag gör något. Det personliga är politiskt? Ja, i allra högsta grad, vare sig man går mot eller med samhället, vare sig man är en liten kugge i maskineriet eller en entreprenör med stora planer för samtiden. Vare sig man jobbar bara för bara sig själv eller har ett kall och vill vara världsförbättrare. Men att inte jobba alls? Utan bara jobba med sig själv för att så småningom finna sin rätta plats i det stora hela. Utan att bränna ut sig på vägen eller lägga sig ner och dö innan man är färdig. Att få chansen att ge sig själv den möjligheten att utvecklas. Det är också politiskt. Enligt vissa är det en lyx som ingen borde ha rätt till. Enligt andra finns det ingen annan möjlighet att komma tillbaka till arbete.

Och det lustiga är ju att det stora flertalet av dem som förespråkar individens frihet framför kollektivets är de som också  samtidigt förespråkar en enhetlig bedömning av alla sjukdomar, en likartad behandling av alla individer oavsett bakgrund och möjligheter. Rimmar illa? Nja, det rimmar snarare inte alls. Och den som dömer över andras liv och leverne har oftast varken sakkunskap eller vanlig mänsklig medkänsla eller insikt.

Ett liv – en process – en personlig utveckling = mänsklig rättighet? Kanske en nåd att stilla bedja om?

I alla fall för det stora flertalet. Hoppas att jag har fel.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Ma vie ici ?

  1. Tjenixen… du får beja vidare utan mig för jag är trött i kålan idag. Försökte tänka när jag läste din kloka rader, men det kom inget vettigt ut där inte.
    Kram ändå och trevlig tredje advent önskar jag dig.

  2. Bra skrivet!
    Du sätter verkligen med skruv in detta i sin rätta gänga. Är inte just detta signifikant för det svenska ”lagomet” … man skiftar färg efter vind och börs!

    Goda Julen på Er vältaliga okända persona!

  3. Fast jag tror mig känna igen språkrytm och musikton från nån annanstans i rymden. 😀

  4. Mellan allt och inget
    mellan rea och tinglet
    God fortsättning!

  5. Så jag har letat…din länk hit var bara borta upptäckte jag och fick lite fnatt. Tänkte jisses tänk om hon ser det och undrar om jag har tagit bort henne. Men så är det inte och ska nu genast sätta dig på plats igen.
    Hoppas du mår bra..
    Kram

  6. jonnapride

    Det här inlägget är så bra! Har läst det flera gånger nu (med några veckors mellanrum).
    Vill skriva en bra kommentar, men kommer fasiken inte på nåt. Känns bara överflödigt.
    Men allmänt så tror jag att just det här tyvärr kan bli mångas fall, både individuella, kollektiva och inte minst ekonomiskt (om man nu ska vara tråkig och ta upp det). Man tänker inte längre än vad näsan räcker. Förebygger inte innan, ger inte tid under och inte tillräckligt mycket stöd efter. Rimmar som sagt dåligt. Hoppas på en förändring!!
    Och hoppas att Du hinner ”landa i dig själv”!
    (nu blev det ju en kommentar iaf ;-))
    Kram

  7. Tack och Kram, Jonna! Roligt att du tar dig tid att läsa fler gånger, och får till en kommentar till på köpet! Inte illa;-)

Kommentera

