laissez-faire

Låt det rinna av dig.

Gå vidare med högt huvud.

Var stolt.

Visa att du klarar dig ändå, oavsett vad andra tycker och tänker.

Jo, men så har det ju alltid varit, men nu funkar det av någon anledning inte längre. Jag har släppt skalet, eller det har släppt mig. Som ett äggskal, ganska tunt men ändå skyddande, har det varit. Nu tycker jag inte att jag har vare sig mitt gamla hederliga skal från förr, eller det nya som är ganska själverövrat. Jag har ju liksom jobbat med mig och mina egna tillkortakommanden och självinsikter. Och det liksom flagar av. Innanför visar sig ett ganska löskokt innanmäte.

Ingen kan jag heller skylla på. Försvarsadvokaterna radar upp sig i långa banor. Visst finns det dom som kan fälla mig men Högsta Domaren verkar definitivt ha gett sig av. Så lätt det var att ha en tydlig fiende. Nu är det inga sådana förmyndarröster som hörs.

Ändå faller jag. Eller kanske just därför. När jag minst anar det faller jag. När allt verkar så lätt. Och en fallgrop öppnar sig.

Jag var inte beredd!

Och ingenting rinner av mig numer. Som en svamp suger jag upp all vätska och blir liksom vattensjuk. Men i ett längre perspektiv ser jag det ändå som ett friskhetstecken.

Att inte låta allting bara gå, inte låta allt rinna av mig. För jag är definitionsmässigt ingen gås, i alla fall. Såvitt jag vet.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “laissez-faire

  1. Alltså, jag begriper inte riktigt. Jag läser då och då hur du beskriver liknande saker. Och antingen är det så att du faktiskt umgås med människor som är dumma och elaka och som inte tillåter dig att vara den du är, som inte kan låta bli att kommentera eller ge menande blickar vad du än tar dig för. I såna fall borde du byta umgänge eller låta mig bita dom. Eller så finns det bara i ditt eget huvud, bottnande i ett dåligt självförtroende eller något annat. Jag känner ju inte dig riktigt på riktigt, bara genom dina blogginlägg, genom vår kommunikation via kommentarer i bloggarna och andra kanaler. Och genom dina bilder. Och genom dina musikaliska och visuella alster inte att förglömma =) Och allt detta säger mig att du är visst bra, du mer än duger. Och du är en person som inte bara är dig själv nog, utan du orkar också finnas till för andra. Många är faktiskt de gånger, när jag känt att du faktiskt förstått mig, och mina små problem och genom dina kommentarer har du lyckasts skänka mig viss tröst och ge mig nytt mod. Och stärkt mig. På ett sätt som kanske bara en människa som känner smärtan kan göra. Men också en stark människa. Så, jag tycker att du är bättre än bäst! Så det så.
    Och så vill jag önska en Glad Påsk. Och lämna en varm kram.

    Svärtelisvärtan 😉 (Ibland är jag mjuk som en äggula, ibland hård som ett äggskal.)

  2. Tack! Du är riktigt snäll och mer som en äggula om jag får råda 😉 Men…ja..inte har jag dumma människor i mitt umgänge. Inte dummare än i något annat umgänge, tror jag. Problemet är väl hur jag intill nu har bara skakat av mig de små oförrätter som väl alla människor då och då tycker sig råka ut för, mer eller mindre oförskyllt. Och sen när jag inte kan skaka av mig längre, av olika anledningar så brister liksom alla fördämningar. Alla tror ju att jag klarar allt, eftersom jag alltid har gjort det, ända tills jag plötsligt inte gör det. Alltså jag gråter för det minsta just för att jag inte gjort det förut. Och om jag inte är stark nu så kanske jag går stärkt ur det hela. Vill gärna tro det! =)

    Tack kära Svärtelisvärta och Glad Påsk, du med! Kram!

  3. Jag håller med Schwartze kunde inte skrivit det bättre själv.
    Påsken är ju nästan över, men en skön avslutning på den önskar jag dig och så får du allt koka gulan lite fastare till vardagen dyker upp igen.
    Kram 🙂

Kommentera

