widgets pour moi…

Ja, så fick jag väl till det. En widget för video och en för musik. Men den sistnämnda har jag bråkat rätt mycket med både igår och idag. Den för video gick lättare, fast inte lätt. Men som vanligt tar allting tid när man byter plats för sina olika begär att uttrycka sig. Här på wordpress har jag ju varit många gånger förr, men när jag har skrivit här har det ju mest handlat om mina umbäranden i samband med sjukskrivningen. Då gick det hela ut på att jag skulle vara på främmande mark och inte ha kontakt med min vanliga verklighet. I främmande land…därav franskan…

Nu är det ju annorlunda. Min vanliga ”verklighetsblogg” (nej jag röstade inte på KD i valet) ska ju tvångsförflyttas hit från Spaces. Där jag har velat visa att jag kan  uttrycka mig på fler sätt än ett, nämligen även i musiken och filmredigerande, animerande, mm. Eftersom jag har en sådan splittrad personlighet att jag helst inte väljer att bli bra på något, har spaces passat mig bra. Mycket lättare och mer användarvänligt att lägga in olika widgets eller badges och allt vad det kan heta. Detta tar ju en enorm tid, men det har ju varit förmånligt att jag redan har en provblogg här, så jag kan experimentera. Och på det sättet liknar det min ljuva ”blogggbarndom” då inget var givet och allt måste läras från början. Kanske var det så de kände, Utvandrarna ? Det var påfrestande och jobbigt, men deras äventyrliga sinnen sattes på prov i alla fall. Inga jämförelser i övrigt. Här sitter jag i godan ro i min soffa, utan större problem än en gammal hosta, och att mjölken i kylskåpet är slut. Och jag har också haft förmånen att prova nymodigheterna i ”det nya landet” innan jag sticker. Inget blir som förr, emellertid. De gamla bloggvännerna har spridits för vinden, den hemtrevliga atmosfären i det gamla landet är också som bortblåst, den gamla medliaplayern som jag älskade för att den gick igång direkt när man kom in på min blogg  Tid, alla fotoalbum som man kunde lägga ovanför bloggen eller bredvid eller varhelst den passade. Allt var mycket enklare att jobba med, men jag ser trots allt ljus i tunneln nu. Det finns i alla fall en möjlighet att spela musik, om det så råkar vara något jag dessutom har sjungit själv, med mig själv eller i kören, eller bara musik som jag älskar…Och det är huvudsaken för mig.

Om ett tag kommer jag att flytta med nästan allt mitt bohag från spaces, men jag vill först se till att inget av värde går förlorat när jag flyttar, för det går inte att reparera skadan efteråt….Från och med i morgon kommer ingen att kunna skriva något där, och heller inte kommentera hos andra. Man kan visst inkorporera sin spaceblogg med sin wordpressblogg om man har en, men det känns som om jag vill behålla dem var för sig, eftersom de har haft så olika profil. Men man ska aldrig säga aldrig….jag är ju trots allt en och samma ”moivoila”…eller förlåt, jag menar ”millroll”…tror jag?

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “widgets pour moi…

  1. san

    Hur har du lyckats få till alla bilder i marginalen och musiken? Jag kan inte lära mig hur det fungerar med allt här. Bättre att skriva dagbok på nätet(WP) och inget annat. Ge mig några månader så kanske enkronorna trillar ner och jag börjar fatta hur allt fungerar här. På tal om turkosblå..Nej jag skulle inte skriva DÄR, bara samla i hop mig och njuta, lugn, harmoni, glädje..Jag skulle komma hem solbrun och fylld av god energi och sätta mig ner och börja skriva….(åh, ljuva dröm)

    • Jag förstår….ja, nåt ”turkos” en begränsad tid innan man ger sig i kast med det ”stora projektet” vore kanske inte så dumt, oavsett skrivande. 😉
      Och detta med widgets kommer inte precis till mig som skänk från ovan. Med en dåres envishet har jag suttit här och letat och testat olika varianter ganska många timmar. Jag har ju dessutom varit här sedan vt 2007, ska du veta…med en lååång paus i mitten och i början var jag ju sjukskriven, så rätt mycket tid hade jag. Alla problem inte lösta men nu vet jag att det går här med musik, och med lite tur ska det gå även på Tidbloggen när den sen kommer hit. Jag måste bara veta att det funkar innan jag flyttar, annars känns det inte bra för mig 😉 Bilderna kommer från mitt konto på fotosidan ”flickr”, som jag öppnade då, 07, och sen finns det alltså en sådan widget som kan läggas in i min sidebar, där min photostream visas, som jag har lagt in där. Man kommer till allt detta med widgets och liknande om man går in på Mitt konto, häruppe till vänster och kollar i den långa listan till vänster….
      Att du inte har kommit igång med detta har jag full förståelse för. Man måste vara nästan maniskt intresserad av att få till det, för att man ska få det att funka här. Det är det jag menar med att det inte är speciellt användarvänligt. Men jag kan ju starta kurs för alla Spaceinvandrare och tjäna grova pengar…. som ingen har..;-)
      Och jo, det har räckt för mig med att ”bara” skriva i egenskap av att vara ”moivoila”, men som ”millroll” är jag nog mer mig själv, så att säga – fast det är ju svårt att säga hur det är – och vill ha tillgång till lite fler verktyg. =)

Kommentera

