Les mots

Orden dröjer innanför pannbenet och vill sällan röja sig för mig förrän det är för sent. Det är roligt när saker och ting händer mig och andra. Jag vill förmedla något men när det rätta tillfället uppenbarar sig, vill inte orden räcka till. Eller så kommer där för många. Som en jättevåg som översköljer allt skört och litet. Då är jag så glad att jag har en ordkaskad att komma med, att plötsligt hör jag inte andras viskningar och rop. Hejdar mig, men då är allt för sent. Eller så står jag där helt stum och har inget att säga. Det finns inga naturliga samtal att spinna på. Att orda eller inte.  Kan vara som förgjort. Men när samspel uppstår, förstår människor varann och ljuv musik uppstår. Eller åtminstone musik. När musiker som förstår varandra spelar ihop, kan det bära hur långt som helst. När musiker leker med musiken kan den dessutom bli rolig och lättlyssnad. Och jag tänker: Varför kan det inte vara lika enkelt och roligt med orden. Lika vackert och uttrycksfullt. Men vem vill egentligen vara stum ? Klart att orden är användbara. Bara de inte används av en gammal kratta så…

Nu tror jag inte att orden räcker längre…. Dags att avsluta kapitlet!

3 kommentarer

Filed under ord

3 responses to “Les mots

  1. Berit Zethraeus

    Är det någon som har orden i sin makt så är det du. Läser med nöje dina tankar om livet och kvicka remarks på facebook. Du lyckas alltid skruva till det. 🙂

  2. Å, tack! =) Svårigheterna kanske bara finns i mitt eget huvud då ?

  3. …eller rättare sagt….har nog lättare att finna ord i skrift än i ”mun-mot-mun-metoden”, dvs muntligt. Kan få tunghäfta ibland, vilket känns extra ansträngande i telefon. Det är nog därför jag har (eller har haft)telefonskräck.

Kommentera

