Le dos

Först huvudet ut. Värk. Sedan högg det till på nytt ställe. Ryggen sa ifrån. Sjukskriven. Vilade och läste, fixade med lite jobbilder som ska skickas till webben. Alltid något. När jag sedan skulle resa mig på ett så skonsamt sätt som möjligt för ryggen, knäckte det till i knät så att min kroppshållning blev både haltande och krökt. Men huvudvärken släppte nästan samtidigt som  rygghugget kom. Man kunde hoppas att ryggvärken skulle släppa i takt med att knät gjorde sin onda plikt.

 

Funderar över vad mycket uttryck det det finns omkring ryggen, och vad för betydelse en ryggsmärta kan ha. ”Att ligga i bakhåll”, ”hålla om ryggen”, ”snacka bakom ryggen”, ”ta rygg”…

Många uttryck känns luriga, dock inte alla. Men ändå… Tar man rygg på någon, luras man väl inte direkt, men man utnyttjar en annans framfart och ligger ju faktiskt bakom och lurpassar.

När man håller någon om ryggen försöker man skydda denne någon som medvetet eller omedvetet har gjort något dumt.

Kommer faktiskt inte på något riktigt juste uttryck som har med ryggen att göra. Men det hör ju till. Det man inte ser, kan man inte kontrollera och det man inte kan kontrollera tycker man inte om.

En ryggsmärta brukar man definitivt inte kunna kontrollera. Den kommer verkligen som ett hugg, eller en kniv i ryggen…utan förvarning för min del, idag. Det är precis som vädret ibland kan vara. Oförutsägbart, trots all världens meteorologer. Men idag var nog de flesta förberedda på någon slags snöstorm och ändå fick tydligen bussar ställas inoch tunnelbanorna gick inte utanför innerstaden.

För min del är arbete på fredagar särskilt lustfyllt eftersom man vet att alla får vara lediga på helgen och därför är alla glada. Men om det skulle visa sig att helgen ställdes in pga väderförhållanden, dvs att man måste ta igen den förlorade arbetstiden, skulle jag lägga mig ner och vissna. Tänk så beroende vi är av våra vanor, våra alldagliga rutiner, våra prylar och våra ledigheter. Så beroende att allt som avsticker blir som stora snöberg av oöverstiglighet. Och ändå försöker vi tro att vi har kontroll över allt, inklusive vår kropp, ja, till och med vår rygg.

En del människor försöker till och med kräva av sina kroppar att vara friska vid rätt tillfälle. Förr kunde man proppa i barnen penicillin vid minsta förkylning, med läkares goda minne. Men kroppen, naturen, vädret går aldrig på sådana lätta manövrar. På olika sätt slår de tillbaka. Penicillinet biter inte längre, när vissa djurarter skjuts av kan andra ta över faunan, som kanske kan bli så mycket värre för övriga arter, t.ex för människan i långa loppet…..När man struntar i växthuseffekten och tycker att det verkar bra med lite varmare klimat uppe i Norden, sa Golfströmmen nej, och ville kanske ta en annan väg, vilket gör Norden ännu kallare och stormigare.

Men, men, men…vi har ju  inte sett det än….Vi kan väl inte sluta med vårt levnadssätt bara för att naturen håller på och påminna oss ? Dessutom hör vi ju så dåligt nuförtiden. Musiken är på så hög nivå i hörlurarna, och på arbetsplatser bullrar det, i trafiken hör vi inte mobilerna ringa, så vi blir allt mindre lyhörda och får tinnitus hela högen…Och sen kan dom ju lika gärna bunta ihop oss och…

Jag har fortfarande ont i ryggen, det var så det började, men jag tänker inte tvinga min rygg till nånting om den inte vill, och om någon snackar skit bakom min rygg så struntar jag i det – jag hör det ändå inte.

Trevlig helg! 😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

