La lumière et la neige

Efter allt detta mörker blev vi belönade med ljus. Det som får människan att se en framtid igen. I den del av världen där vi bor finns det så mycket mörker att vi till sist tror att det ska vara så. Varje gång ljuset kommer på våren händer det saker med oss. En del blir nästan sjuka av det, så överväldigande kan det bli. Bor man uppe i den allra nordligaste delen av norden kan man aldrig sova eftersom man måste passa på. De har kanske ingen dygnsrytm utan årsrytm.

Vi kan också glädja oss åt det gnistrande som uppstår om också en mängd vit snö har fallit. Allt blir ännu ljusare då. Men det finns också de som ser svart bara de tänker på snö, is och kyla. Jag förstår dem, samtidigt som jag själv bara blir lycklig av snö i den ”rena formen”. Och när solen skiner på snön, får jag en speciell vårkänsla av den nästan obefintliga doften…en gryende, nästan inte existerande vårkänsla. Det är som om ljuv musik uppstod för mig, mer än en varm sommardag. En sån dag är bara för mycket, och allt är redan förbi. Det gryende hoppet har gått över i trött förvissning. Allt är redan färdigt.

Jag gillar nog det ofullbordade bäst…

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

