Vive la musique!

Med en ny uppdaterad moivoila – blogg, kan jag se många fördelar här i WordPress. Fortfarande  känns verktygen krångliga, som när man ska lägga upp bilder i sin blogg, exempelvis, och mycket krångel för att ändra sina sidebars, mm. Men jag börjar faktiskt känna mig hemma här och den gamla förfrämligande känslan jag hade börjar ge med sig. Kanske innebär det att  jag  så småningom överger de franska rubrikerna, även om mitt ursprungliga  projekt att undersöka mig själv på insidan kanske inte är över än. Det finns ännu punkter och okända vida fält att  plöja innan jag känner mig själv som jag känner mitt eget modersmål. Så, sakta i backarna! Än så länge är jag bara till hälften utomhus och till hälften i skuggan av mig själv. Får inte hela tiden låta mitt expansiva jag ställa sig i vägen, som om det där andra bara var en tillfällighet, ett misstag eller en underlig figur som jag inte vill kännas vid.

Och mitt i detta skrivande…vad hände ?  Plötsligt ändrades stilen av sig själv…på gränsen till spöklikt! Inte vet jag hur det gick till och inte vet jag hur jag ska ändra tillbaka!  Och med stor, fet  text till på köpet. Jaja. Ni får ta mig som jag är helt enkelt. Förhoppningsvis inte lika lynnig som wordpress kan verka i skrivande stund. Och jag som just tänkte berätta om dess goda sidor.

Jag har ju alltid berömt mig själv med att gilla det oförutsägbara, som gör tillvaron mer intressant. Det man kan kontrollera är ju så hopplöst självgott och präktigt. Men jag får kanske ta tillbaka det där. En viss koll vill man ju ha!

Nu är jag i alla fall nöjd med att ett WordPresstema känns mer rent och tydligt än någonsin Spaces gjorde. Har väl fram till nu ondgjort mig över den nästan kliniskt tråkiga framtoning de flesta teman har, men har efter att ha studerat några andras sidor också sett att det går att sätta personlig prägel även här.

Min största passion i livet har ju varit musiken. Ett tonspråk som oavsett text, och även utan text kan sätta känslor i svall. Ett språk som talar till dina tidiga och/eller djupaste känslor och väcker tankar och idéer, men som också kommer ur tankar och idéer om hur den bästa och viktigaste musiken ska skrivas och framföras. Jag talar inte om ”melodifestivalen” nu, även om den naturligtvis också kan försätta många människor i olika sinnesstämningar. Men så många människor tror ju att musik är bara ett utanpåverk på samhället. Lite ”tjo och tjim”, sen får det vara bra med det. Och inte ska det kosta heller. Snarare ska det var lönsamt och dra in pengar till statskassan…eller åtminstone ära. Att kultur, musik och konst, litteratur och dans, skulle få ha ett egenvärde, kan vi just nu bara glömma. Att kulturen skulle kunna vara utvecklande för mänskligheten kan vissa människor (politiker) med mycket liten empatisk och känslomässig  intelligens och fantasi, inte föreställa sig överhuvudtaget, för varför skulle de annars strypa praktiskt taget all konstnärlig verksamhet i hela landet ?

Nu har jag i alla fall till min glädje kommit på att jag i denna blogg kan lägga ut förslag på musik i den lilla musiklänksamlingen här till höger, men för att lyssna måste du ha eller skaffa dig ett konto hos Spotify. Vill man så kan man stödja musiker och kompositörer genom att betala en summa för att slippa reklamen, och lite mer för att kunna lyssna i mobilen. Annars går det bra att bara lysssna helt gratis och stödja tanken på att musik är bra för såväl kropp som själ.

Hittills bara två länker uppe, men det kommer mera, I promise! Och det är en lite kompensation för att det inte finns någon mediaplayer här på WP. Jag skulle kunna skriva så mycket om detta, men snart ska jag gå och sjunga det requiem av Schumann som jag har lagt upp här. Ni som bor för långt bort kan gärna lyssna och humma med. Ni andra är välkomna till Sofia Kyrka ikväll kl 18.00! =)

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

