Bach, toujours !

 En  kollega till mig på skolan, musikläraren, har skapat lite debatt på Facebook, genom att fråga vilken kompositör vi tyckte mest om. Flera stycken tyckte som jag, att Bach var nummer ett, vilket inte hon gjorde, vilket i sin tur ledde till följande kommentar från mig :

”Jag har närmat mig musik på många sätt. Dels har jag vuxit upp med den i min familj, där Bach har stått för grunden, husbygget, men också själen i allt. Bach kunde man spela, lyssna till, sjunga och till och med dansa till. Inte många klassiska kompositörer som inbjuder tilll ett sånt ”sväng” som Bach gör. Bach var helt enkelt ”husgud”, och fast min pappa gick ur svenska kyrkan under debatten om kvinnliga präster, så tror jag inte många familjer har sprungit så mycket i kyrkan som vi…för där fanns helt enkelt Bachs musik som mest och som bäst.
Så har jag närmat mig musik genom mitt eget pianospel, och eftersom jag aldrig har varit god notläsare men ganska bra på att spela, så passade Bach mig bra också. Med få toner lyckade han få pianot att dansa av sig självt. Jag menar att hans matematiska uträkningar var till för att skapa fantastisk svängig musik. Han gjorde inte musik för att visa vilken bra matematiker han var.
Det tredje sättet att närma mig musiken var att sjunga i kör. Har man sjungit Bachs H-moll mässa med en kör, är jag säker på att man upplever hans musik både inom och utom sig. En fantastisk uoolevelse, såväl musikaliskt, som intelektuellt och andligt, men framförallt känns det som man är med i en musikalisk lek, ett pussel, en tafatt-lek. Och att höra fugans tema presenteras till höger och vänster i kören medan man presenterar ytterligare ett tema själv…. Man kan helt enkelt inte ha roligare med musik, om du frågar mig! ;-)”
Men det är ju också väldigt roligt i dessa melodifestivaltider att diskutera musik som har funnits och har varit populära under lite längre tidsperiod än några månader. I Bachs fall till och med flera hundra år. Dessutom har många kompositörer efter honom lärt sig av honom och tagit intryck, respektive tagit avstånd, eller utvecklat hans sätt att komponera och applicerat det på sin egen tid.
När man diskuterar och recenserar dagens musik  tycks musiken vara det minst viktiga. Mycket handlar om uttryck hos artisten, kläder, text, musikstil, musikvideo, och eventuella danssteg. Musik ses lite mer som ett ”event”, en ”happening”, men det talas väldigt lite om själva musiken, och om hur den låter. Därför blir jag glad över sådana frågor som handlar om en kompositörs musik, och inget annat. Och människor som pysslar med musik mer eller mindre proffessionellt är ju också ofta lyhörda för annat än bara musik, utan även för andras argument. Det kan med andra ord bli ett fint samspel i diskussionen. =)
Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

