scannar av mitt hjärta….

Jag scannar av mitt hjärta
lyssnar till mitt hjärtljud
blåser ut lite tom luft
och finner egentligen ingen anledning till oro…

Jag undersöker mitt skelett
min knöliga knäskålar
mina avlagringar i höftpartiet
och fast inget syns stå rätt till kan jag sova ganska lugnt…

Jag röntgar hela paketet i en tunnel
där jag försvinner in i helheten
i en rättvis fördelning på det hela taget
där hjärna och fot befinner sig på samma nivå…

När jag sedan kliver ut ur betraktelsen
frågar jag mig hur jag mår?
Under omständigheterna väl, tack.
Jag har mina randiga skäl…

Mitt hopp står till insynen
till förmågan att se och ställa rätta frågor
att utifrån sett ta vara på mina egna förmågor
och inlemma dem i mina värsta farhågor…

På så sätt binda samman en väv …att beskylla mig för jäv
när jag mig förhäver
när jag står upp för mig och min kropp
ger mig hopp om att sätta mig själv på topp

Så omvänt bakvänt
så här i advent
mot allt som tidigare hänt
och inget känns längre spänt

Nu har jag förlorat en orolig själ
för en stund
och befunnit mig själv väl
Nu kan jag nå en sinneslugn blund…

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “scannar av mitt hjärta….

  1. Tack, Camilla för din gratulation på min blog.
    Jag är nog inte så motiverad som jag varit. Vägen ur min betraktelse gör mig inte så välmående. Kanske det är det som fått mig att tappa hopp o glädjens gnista. Livet är ju en resa i ljus och mörker.Angående invigningen av konserthuset var allt mycket väl planerat och lyckat. Artisterna överglänste sig själva. Den 10 dec var jag också där med anledning av invigningen av den nya Steinway flygeln. Fantastiskt!! Per Tengstrand, som är en av Sveriges mest hyllade konsertpianist framförde Beethoven-Månskenssonaten nr 14 ciss moll op 27 nr 2 mm. Även lite Mozart. Musiken är nog det som förgyller tillvaron och lugnar själen. Jag önskar dig En God Julhelg och ett riktigt Gott Nytt 2012. Stor Kram //Gunilla

  2. Tack detsamma, Gunilla! Och visst är det musiken som har betydelse. Speciellt när det är så fina framträdanden som du tycks ha varit med om. Per Tengstrand känner jag till, och kanske ännu mer hans bror Arne,som gick på Musikhögskolan samtidigt som jag. Också mycket bra pianist, fast mer jazz då. Så sällan man går på såna konserter i Stockholm egentligen fast det finns ett sådant överflöd. Eller kanske just därför?
    Hoppas du finner något att hoppas på och glädjas åt igen!
    Sällan är jag på moivoila-bloggen, men förra veckan när jag var sjuk kändes det ju naturligt. Nu har jag dessutom för körens räkning hjälpt till med att starta en blogg till. Du får gärna kolla här: http://sofiakyrkokorstockholm.wordpress.com/
    Den är ännu bara i sin linda….men….;-)
    Önskar dig allt gott i jul!
    Kram =)

Kommentera

